יום שלישי, 5 במאי 2009

למידה אחרת בדרך אחרת - עוד נדבך על הלוח האינטראקטיבי

כריס בטשר (עפ"י וורבר,ר. 2009) מתאר בספרו על שימוש המורים בלוח האינטראקטיבי. הוא מתאר תהליך הטמעה שאורכו אינו ברור...
אך בהחלט ניתן לראות את השלבים האלו אצל מורים "מתחילים" בשימוש בלוח:
שלב ראשון - עשיית "דברים ישנים בדרכים ישנות".
שלב שני - שימוש בלוח בכדי לעשות "דברים ישנים בדרכים חדשות".
שלב שלישי - שימוש שאפשר לכנות אותו "דברים חדשים בדרכים חדשות".
לאחרונה התבקשתי לצפות בשעור ולערוך לו סטנוגרמה (תיעוד מדוייק של השיעור על כל הנעשה בו) ונכחתי בשעור של חברה בה עשתה שימוש בלוח האינטראקטיבי בכתתה.
לכל הדעות, נוכחות לוח כזה בכתה במשך חודש ימים בלבד, אינה מקנה לו את הוותק הדרוש להגעה לשלב השלישי אבל להפתעתי, השימוש בלוח בהחלט נגע בשלב השני. (המורה הכינה דף מהלך שעור ובו נושא, שלבים ומטרת השעור וכן, שלבה במהלך השעור סרטון עדות מתוך אתר "גלים") דבריה של המורה אף אוששו זאת כאשר אמרה: "פעם היו לי סרטים שהייתי צריכה להביא מהמרפ"ד - היום הכל נגיש לי ומהיר הרבה יותר". על כך הוסיפה המורה ואמרה: "הלוח מאפשר שימוש יותר נכון ומותאם לשיעור, אם בחדר המחשבים היה כל ילד רואה לבד את הסרטון ולא היתה שיחה ושותפות במהלך, הרי עכשיו כולם שותפים לצפיה וניתן לערוך הפסקות ולשוחח על מה שקורה".
בהמשך שיחת המשוב שלנו על השעור, עסקנו גם בעניינים טכניים שאותם הלוח פותר. למשל: כתיבת תוצר משותף מתוצרי עבודת הקבוצות שייערך בבית ויוכל להוות בסיס לשעור הבא, תהליך עריכת טכסט שאותו ניתן להקליט על גבי הלוח ולהקרין שוב בכתה ובבית בכדי לתרגל מיומנות זו ועוד.

5 תגובות:

  1. השימוש בלוח החכם:
    לעתים הטכנולוגיה משמשת הארכה לכלי קיים. עצם העובדה שניתן להעלות את הכתוב על הלוח לאתר שיעורי הבית כבר מצדיק את קיומו, גם אם מהלך השיעור היה בבחינת שימוש בכלי חדש בדרכים ישנות.
    היכולת לנצל ת הכלי החדש בדרכים חדשות דורשת מיומנות טכנית גבוהה שתאפשר להביא לידי ביטוי את הידע הדידקטי. יש כאן דרך למידה של המורה, שהיא מהרבה בחינות קונסטרוקטיביסטית.
    הטכנולוגיה מציבה בפנינו גם קושי - כאשר שיעור מסתמך על אמצעים טכנלוגיים ויש תקלה - אין שיעור. הרי לא ניתן לעבוד עם הלוח החכם בשעת הפסקת חשמל (גם לא לאור נרות...).
    פרט לכך, צוות בית ספר שבו מותקנים לוחות חכמים חייב לעבור השתלמות הטמעת דרכי העבודה איתם. זה מחייב אוריינות מחשב מצד המורים, אבל גם יכולת הטמעה ברמה מאד גבוהה של המדריכים. הם צריכים לשלוט ברזי הלוח באופן מושלם, על מנת שיוכלו לכוון את המורים ליצירה של דרכי עבודה חדשות עם כלי חדש.
    למרות כל החידושים וההמצאות עדיין יש צורך במיומנויות הבסיס של כתיבה ושרטוט ביד. קריאה וכתיבה הן מיומנויות נדרשות במיוחד. יש בכך מן הנחמה, שלמרות ההתקדמות הטכנולוגית יש משמעות למיומנויות ישנות. זה גם מבטיח שברגע שהחשמל ינותק, המורה תוכל תמיד לשלוף את הטוש ולכתוב את התוכן על הלוח ממש כמו פעם.
    כמו בכל טכנולוגיה יש גם את סוגיית האחזקה והשדרוג. הנסיון מראה שבהרבה מקרים היה תקציב להקמה ואולי גם להטמעה, אבל אחר כך לא תקצבו אחזקה ושדרוגים. כך יצא שבבתי ספר רבים יש מצבות טכנולוגיות דוממות במקום חדרי מחשבים מודרניים.
    יש מקרים בהם לאחר שלב ההכנסה וההטמעה, ההתלהבות נגמרת, הליווי לא נמשך, ומורים רבים, שלא היו מחוייבים לתהליך, חוזרים לדרכים הישנות. להפתעתי גם בקרב הסטאז'ריות של היום יש כאלו שרואות במחשב מן נטל לא רצוי. אלו המורות של העתיד, ואף אחד לא ערב לכך שהן תהיינה מכווננות טכנולוגית.
    אולי העדות הגדולה ביותר לבעיה זו היא אותם אתרים שבדקנו בממ"ן הראשון - אתרים של גופים מכובדים שהיו לא מעודכנים. יש התחלה ואין המשכיות.
    אני בהחלט מקווה שלפחות בבית ספרנו הלוחות החכמים יכנסו לשימוש כדבר שבשגרה ולא רק כלוח שעליו כותבים. רוב המורות בכתות המצויידות הן אורייניות מחשב למדי ועל כן יכול להיות לכך עתיד לגמרי לא רע. כמובן, לא יזיק שהן תעבורנה גם קורס טכנאות בסיסי, או שאב הבית יעשה זאת, כדי שיהי מי שיוכל לתת מענה מיידי בעת תקלה.

    השבמחק
  2. הי תמי
    מי כמוך רואה ועוקבת מקרוב אחר ההכנסה של הלוחות החכמים בכתות.
    מכירה את כל הבעיות כבר מהכנסת המחשב הראשון למערכת החינוך (זוכרת את הקומודור?)...
    ואכן, ההסתמכות במערכת טכנולוגית היא הסתמכות על מערכות נוספות כמו: חשמל, תקשורת אינטרנט, בסיס חומרה מעודכן וכד'.
    באחד המאמרים שקראתי (כבר לא זוכרת לצערי, מרוב העומס) נכתב כי " אם תהיה הפסקת חשמל, תמיד יוכל המורה לקיים שיח עם תלמידיו בדרך הישנה..."
    מה שאומר שהכוונה היא לבטל את ספרי ומחברות הלימוד ולקיים את הלמידה בכתות חכמות רק בעזרת המחשבים האישיים והלוחות החכמים.
    לגבי שליטת המורים בחומרה - צפי לרשומה אחרת אשר תעסוק במיוחד בזה.

    השבמחק
  3. שלום:
    אני לא יודעת הכלי הזה, ולא ראיתי אותו וגם לא שמעתי על מורים שהשתמשו בו (אני עבדתי ביותר מ 10 בתי ספר בנצרת).אבל החשוב הוא אם הגיע הכלי הזה לביתי ספרינו,יהיה שימוש יעיל בו? האם תהיה הכשרה מתאימה למורים להשתמש בכלים אלו? האם יהיו חדרים ומבנה מתאים? האם תהיה עמדה חיובית לשילוב הטכנולוגיה מהמורים והמנהלים? האם יהיה עידוד של המנהלים? האם ימשיכו לעבוד בו או רק נלהבים בהתחלה ואחרי כמה חודשים חוזרים ללמידה המסורתית (כי זה קל במיוחד למורים וויתקים שהתרגלו על עבודה מסוימת מכמה שנים)........

    השבמחק
  4. הי יונה,
    כפי שכבר כתבתי לך ברשומה אחרת בה כתבת על נושא הלוח החכם, בבית ספרי אין לוח חכם ולצערי גם לא יהיה בקרוב...
    הקיצוצים במערכת החינוך מראים את אותותיהם גם בנושא זה.
    מקווה שהמצב ישתנה והלוח החכם יכנס לשימוש שיגרתי.
    את הבעיות בעת תקלה נפתור אז...

    איריס

    השבמחק
  5. בהוראה באופן כללי ובפרט בהוראה לגיל הרך ישנה חשיבות רבה למורה, גם בעזרת לוח חכם המורים חייבים להיות מורים טובים, אשר יודעים לסקרן ולגרום לכיתה שלמה להיות מרוכזת במשך שיעור שלם.
    ללא ספק לוח חכם יכול ליצור אוירת לימודים חדשה ומרגשת אך חשיבות איכות המורה אינה פוחתת כלל.

    השבמחק