יום ראשון, 17 במאי 2009

"לבלבו אגס וגם תפוח"... - בין העצים, מחשב נישא ברוח!

משחק המילים בו כיניתי את הרשומה אינו מקרי. כבר מזמן רציתי לכתוב על הנושא בו אעסוק ברשומה זו. מזה 25 שנה אני מתגוררת במושב, נוטעת ומגדלת עצי אגס ותפוח ואף קוטפת את הפרי בעונה המתאימה.
הטיפול בעצים אינו כה פשוט. במהלך כל השנה יש לשמור על המטע, לגזום נכון, לעשב, לרסס ולמנוע מחלות ועוד כהנה וכהנה עבודות המשמרות את המטע ומצמיחות אותו.
בעונת הקיץ, אחד הדברים החשובים ביותר הינו דישון והשקיה. בשנים האחרונות לאור הצמצום בכמות המים הניתנת לחקלאות צומצמו גם מנות המים לעץ ויש לוודא בהקפדה את כמות המים המושקית שתספיק לכל העונה ותאפשר לעץ לגדל את פריוץ דומה הדבר להזנה נכונה של האם בעת תקופת ההריון בכדי שהולד ייצא בריא.
וכאן כמובן, נכנסת הטכנולוגיה המתקדמת לתמונה. מחשבי השקיה הותקנו בכל החלקות (הוצאה לא מבוטלת כלל), המחשב מאפשר השקיה מבוקרת עפ"י הנחיות המוזנות אליו וכן גם דישון מבוקר ומתואם.
בעלי, שהתרחק ממחשבי הבית הנמצאים כמעט בכל חדר לא יכול עוד להתחמק מכך ונאלץ ללמוד את הנושא בעל כורחו, קיווה שלפחות קדמה זו תאפשר לו לנוח בנחת בעוד המחשב מתאם את פעולות ההשקיה והדישון ועליו רק לבדוק את מצב המטע ולא לדאוג בנושא זה.
אך לא כך הוא הדבר. דווקא המחשב מערים קשיים ובעיות, עוצר את פעולת ההשקיה למשך שעות ארוכות (עד שמגיע האדם לשחרר את הכפתור...) ויוצר חוסרי מים לעץ.
"המחשב בסדר" טוען איש החברה, הוא מפסיק לעבוד בכל פעם שיש תקלה - אבל הוא לא אשם, זה הלחץ בקו, לעיתים גבוה מידי, לעיתים נמוך מידי... זה הקור שמקפיא את הדשן ועוד כהנה וכהנה סיבות היוצרות מצב אבסורדי של שהיה מיותרת ורבה במטע.
דומה הדבר לאותן תוכנות למידה סגורות שמתוכנתות לתשובה אחת מסויימת ואינן מאפשרות גמישות מחשבתית ותכנון מצבים משתנים. בעלי, שאינו מבין גדול (כבר כתבתי...) אומר ובצדק - "אם הייתי יכול להגיד לו מה לעשות בכל מצב, הכל היה נפתר בלי בעיות..."
נו, אז הינה פריסבי נוסף למתכנתי המחשב להשקיה בחקלאות - פיתוח תוכנה שתאפשר לחקלאי להכניס פנימה אפשרויות ומצבים שונים שעלולים לחבל בהשקיה הטובה.
יש מישהו שמוכן לשבת איתכם ולהגיד מה הוא מצפה מהמחשב הנישא בין עלי המטע...

2 תגובות:

  1. הי יונה,
    המחשב מגיע לכל מקום ואפילו למטע...
    אני מאמינה שלא ירחק היום והבעיות תפתרנה ובעלך יוכל לשבת בשקט ולהרגע...
    כמו בכל דבר חדש, מתעוררות בעיות שלא חשבו עליהן קודם...תוך כדי התעוררות הבעיות יחשבו המתכנתים על פתרונות...
    אני מאמינה שבעוד חמש-שש שנים תסתכלו אחורה את ובעלך ותחייכו ...כי בעיות במערכת ההשקיה כבר לא תהיינה ובעיות אלה יראו מוזרות ומצחיקות.

    אז נדבר שוב בעוד חמש-שש שנים ונראה האם אני צודקת...

    להתראות,תהיי בקשר,
    איריס

    השבמחק
  2. הי יונה,
    אכן "פלאי הטכנולוגיה", גם כשנתקעים עם המכונית ומסבירים לך, שהמערכת ממוחשבת ויש בעיה איתה, אתה רוצה לחזור למכונאי, שיוכל למצוא את התקלה ולתקן אותה במקום.
    המשך יום נעים וללא תקלות!
    לילי

    השבמחק