יום שני, 30 במרץ 2009

"מעולם לא זרקתי צלחת פריסבי"

קריאת המאמר של גבעון (1996) "איפיון הכלים הפתוחים", הזכירה לי את מהדורת החדשות של אתמול (יום א', 29.3.09). אחת הכתבות דיווחה על אליפות פריסבי העומדת להערך בקרוב. בכתבה הראו את השחקנים - אנשים בוגרים, בעלי מקצועות חופשיים שונים, המשחקים בפריסבי באופנים שונים.
גבעון מדבר על מכשירים המאפשרים למשתמש ליצור מחדש את השימוש במכשיר - הוא מגדיר כלים אלו כ"כלים פתוחים". מעניין לראות את התפתחות השימוש במכשיר והפיכתו לכלי המאפשר יצירת פעילויות נוספות.
בנוסף, מציין גבעון כי כלי אשר אינו מאפשר את הפתיחות היצירתית ותוצריו אינם מספקים את המשתמש, יישלח לתיקון ושיפוץ. בכתבה הראו סוגים שונים של פריסבי המשמשים למטרות שונות ולמשחקים שונים - כלומר, פיתוח הכלי נעשה בהתאם לצרכי המשתמש ורעיונותיו. הכלי המקורי לא סגר את היצירתיות, אלא דווקא אפשר אותה.
כאשר מדובר בכלים הפתוחים, מציין גבעון, איכות המוצר המתהווה בתהליך היצירתי והאיכותי של המשתמש עצמו.
התקלות בכלי חדש - מאפשרת למשתמש לחקור אותו ואת יכולותיו ומרחב הפעולה שהוא מאפשר - ככל שהמשתמש יצירתי ופתוח יותר, פחות מקובע בקיים יוכל לפתח את מרחבי השימוש בכלי.

3 תגובות:

  1. יונה,
    אני מסכימה עם האבחנה שהתקלות בכלי חדש פותחת עולם חדש. בטח שלמשתמש בו...
    אני תוהה, האם "הוראות השימוש" לא מגבילות את המחשבה והיצירתיות שלנו?
    כשאני נתקלת במשהו חדש, תמיד יש לי צורך לקרוא את ההוראות ולוודא שאני "מבינה" את הכלי. בזמן שאני עוד מנסה להבין את תוכן העניינים, ילדי כבר גילו (explore) את כל האפשרויות מיד.
    בעוד שאצלי, כדי למצוא אופנויות שימוש יצרתיות, עלי להרגיש תחילה שאני שולטת בכלי בדרך אליה "התכוון המשורר", יש כאלה שלא חשוב להם היעד המקורי של אותו כלי, והם מספיק יצירתיים בשביל להשתמש בו על פי צרכיהם.
    נורית

    השבמחק
  2. נורית
    תודה על תגובתך, אך נראה לי שיש מעט בלבול בין מחשבה ויצירתיות או אופנויות שימוש לבין שימוש נכון בכלי.
    כדאי ורצוי לקרוא את ההוראות המצורפות לכל מכשיר וזאת לפני הפעלתו, חשוב מאוד לקרוא ולהפנים את האזהרות הרשומות בצידן של ההוראות - וכבר היו "תאונות"...
    מכאן ואילך, "השמיים הם הגבול", ההפעלה, צורתה, רבגוניותה הם בידי המשתמש. כאן "לקיחת הסיכוי-סיכון" תלויה בניסיונו של המשתמש ובפתיחותו כלפי הטכנולוגיה.
    שימושם של ילדים אינו תמיד בא ממקום של יצירתיות ופתיחות, אלא לעיתים ממקום של חוסר זהירות וחוסר מחשבה, המוביל לתוצאות שונות...

    השבמחק
  3. הי יונה,
    אהבתי מאוד את הקשר שמצאת בין המאמר של גבעון לאליפות הפריסבי העומדת להתקיים בקרוב.
    אכן תקלות מאפשרות לפתח שימושים חדשים.
    אני מסכימה איתך בתגובתך לנורית שהשימוש שילדים עושים אינו בא בדרך כלל ממקום של יצירתיות ( אם כי זה כמובן תלוי בגילם) אלא ממקום של חוסר זהירות ופעמים רבות הם מסכנים את עצמם בלי לחשוב.

    איריס

    השבמחק