יום שבת, 18 באפריל 2009

הלוח החכם - התחלה והתפתחות...

כבר כתבתי כאן איך הפתיע אותי הלוח ה"חכם".
לפני כחודש הפתיעו לוחות נוספים את באי בית ספרי ובכל אחת מכתות ג' - ו' יש היום לוח אינטראקטיבי, השבוע יותקן גם בכתת המדעים לוח כזה.
אבל, אם לחזור להתחלה, אני חייבת להודות שהלוח לא היגיע על "דף חלק", כלומר, טכנולוגיה כזו אינה מגיעה כך סתם לבית הספר, יש לכך רקע ויש לכך בסיס.
הרקע והבסיס מתבססים על מנהלת בעלת נטיה ואהבה לטכנולוגיה וצוות מורים בעל יכולות ונכונות לשינויים והתחלות חדשות. הוא מתבסס על ראש מועצה קשוב ונכון להשקיע בחינוך ועל קהילה שלמה שמתגייסת לפתח את בית הספר כמקום ללימוד והתפתחות וכבית לכולם.
הכנסת טכנולוגיה חדשה אינה מבטיחה את השימוש הנכון בה ללא תמיכה מסיבית של כל הנ"ל ועידוד להתפתחות מיקצועית ציוותית ואישית, אשר תאפשר ניצול ושימוש נכון של הכלי.
אז מה היה?
המון סקרנות, המון תהיות, המון התנסות... שלי ושל שאר המורים שנכנסו לכתתי, אבל בעיקר של הילדים - להם לא היה פחד מהטכנולוגיה החדשה ובכל יום הם גילו עוד פונקציה לשימוש יעיל של הלוח.
שיתוף הפעולה בין המורים ה"מבינים במחשבים" הוביל גם הוא לגילוי של אופציות ואפשרויות שונות.
שיתוף זה נעשה הן בכתות, בהפסקות, במהלך השיעורים והן במייל.
הנה דוגמא לדוא"ל שנשלח רק השבוע ע"י המנהלת לכל צוות המורים:
"לכל המורות שיש להן לוח אינטראקטיבי.
ראשית, כדאי ורצוי שלכל אחת יהיה מותקן על המחשב בבית תוכנת הלוח החכם. דיסק התקנה ניתן לקבל ממני. זה מאפשר התנסות בבית והכנת חומרים בבית ושליחתם בדוא"ל לכתה או לחילופין בדיסק און-קי.מעבר לכך, כדאי להוריד ולהתקין במחשב בכתה/בבית שני עידכונים חשובים של חברת סמרט המכילים גלריות אדירות של תמונות ויישומים שניתן לעשות אתם דברים נפלאים.1. בתוכנת המחברת שלכם בלוח החכם לחצו על עזרה --- חפש עידכונים ולחצו על עידכון.תצטרכו למלא מספר פרטים שלכם ואז תגיעו להורדת העידכון והתקנתו במחשב.2. ערכה להכנת שיעורים שיש בה: מסגרות, טבלאות ועוד כל מיני דברים נחמדים תוכלו להוריד
כאן:http://www.education.smarttech.com/ste/en-US/Ed+Resource/Lesson+resources/toolkit/מקווה שעם הזמן נלמד ביחד להשתמש בכלים וליצור דברים נפלאים."
אכן, כל הזמן ישנן התפתחויות ואנו מגלים אופציות חדשות והשיתוף ההדדי מאפשר את ההתפתחות של כלל הצוות באופן מהיר יותר ואיכותי יותר.
יונה

5 תגובות:

  1. הי יונה
    אכן , הטכנולוגיות משפרות או תומכות בתהליך ההוראה ובשיתוף הפעולה של הצוות . אין ספק שאנחנו כמורים צריכים לייעל את עבודתנו ולגרום לתלמידים הנעה ומוטיבציה בתהליך הלמידה . ובד בבד ללמוד את הטכנולוגיות על מנת להשתמש בהן באופן יעיל ומקדם.
    אני באה מהתחום החינוך המיוחד ( אוכלוסייה קשה) ותחום הטכנולוגיה לא כ"כ מתבטא אצלנו (אולי, לומדות סגורות) שמחתי לללמוד על הלוח החכם ולדעת שיש קדמה במערכת החינוך.

    השבמחק
  2. הי יונה,
    אני קוראת את רשומותיך באופן קבוע.
    אני לא מורה ולא מגיעה מתחום החינוך ואף פעם לא נתקלתי ב"לוח חכם".
    הרשומה האחרונה שלך מחזקת את הסברה כי הטמעה של טכנולוגיות בבתי ספר צריכה להיות יותר רדיקלית משמרנית ובוודאי שצריכה להיערך בסביבה תומכת, בה יש אדם "משוגע לנושא" המוביל את הרעיון במרץ.
    בהצלחה!!
    נורית

    השבמחק
  3. יונה'לה היקרה,
    לצערי כפי שכבר כתבתי לך אין לוח חכם בבית ספרי וגם לא יהיה בעתיד הקרוב וחבל...
    אין תקציב...זה דבר שאני רגילה לשמוע אותו.
    ולצערי האופציה הזו בלתי אפשרית ברוב בתי הספר בעיקר בגלל בעיות תקציביות כמו "מחשב נייד לכל תלמיד" בפרויקט כתום. זוכרת??
    מקווה שהמצב עוד ישתנה...

    להתראות,
    איריס

    השבמחק
  4. לעליזה, נורית ואיריס
    תודה על תגובותיכן-אתן בהחלט מחזקות את הבעיות העיקריות הקיימות במערכת החינוך, אשר צועדת באיטיות אחרי הקדמה הטכנולוגית שרצה קדימה...
    כתבתי על כך גם בפורום שלנו, של הקורס:
    "הטכנולוגיה ממש דוהרת לה קדימה, ניתן לראות זאת ולחוש זאת בכל פרסום ומאמר. אך לצערנו המציאות אינה מצליחה לתפוס אותה כלל.
    בחיי היומיום, מעטים הם האנשים המחדשים את כליהם ומשדרגים את עבודתם במקביל להתקדמות הטכנולוגית.
    אנו נמצאים במין מצב כאוטי של חיים בעבר, יודעים על ההווה ומחכים למחר...
    כך אנו נתקלים באתרים שכבר "נס ליחם", בטכנולוגיה חדישה שכבר "עבר זמנה" ובשינויים בלו"ז ובחומר הלמידה הננסים לתקן את המצב ...
    זוהי המציאות הפוסטמודרנית בה אנו חיים, המקפיצה אותנו כמו בהיפרטכסט ממקום למקום ואת ההגיונות הסותרים (לם...) עלינו למצוא בעצמנו ועד שאנו מוצאים אותם, הם נעלמים בתוך אחרים - חדשים מהם".

    הבעיות הן תקציביות, אך גם הרבה פעמים תלויות במוביל כריזמטי, היודע על השינוי, יכול ורוצה לקדם אותו.

    השבמחק
  5. היי יונה, אני מוסיף לך כמה הרהורים משלי
    לוח "חכם" האומנם?
    רגשות מעורבים כך הייתי מגדיר את תחושותי כאשר אני קורא את ההתלהבות שאוחזת באנשי החינוך בהפגשם בפלא טכנולוגי חדש.
    ברור לי שכל עזר טכנולוגי בא לעזור למורה במשימתו הווה אומר ללמד את החומר בצורה המוצלחת ביותר.
    אני זוכר כאשר המחשבים נכנסו למערכת החינוך, היו כאלה ששאלו שאלות על מעמדו של המורה והביעו דעות מרחיקות לכת על מקצוע ההוראה. מאומה לא השתנה. המחשבים נמצאים כבר שנים רבות במערכת והישגי התלמידים במקרים רבים ירדו ולא עלו למרות הטכנולוגיה.
    ברור לי מנסיוני האישי, שהמחשבים הם מדיה מתווכת ואני מאד אוהב לעבוד בסביבה כזאת כדי להמחיש ולהראות דברים בצורה של תמונה או וידאו. אני אוהב לראות את הילדים מכינים מצגות כאשר הם לשים ואופים את המידע ממקורות שונים ומכינים משהו כל כך שונה-אישי.
    השולטים בטכנולוגיה יעשו זאת מהר מאד כהרף עין, אבל לרוב בצורה שיטחית ולא מעמיקה.
    ויהיו כאלה שיעשו זאת לאט יותר אבל הרבה יותר יסודי ומעמיק.
    אני מנסה להסביר שהטכנולוגיה היא בעצם כלי שעוזר לתלמיד לבטא את עצמו בצורה יותר קלה אבל אין היא משנה את המהות את התלמיד.
    הלוח החכם בדומה למחשבים לא יוכל עוד הרבה שנים עם כל מה שהוא מכיל להעלות את רמת ההוראה של מורה כאשר רמתו\יכולתו של המורה נמוכה.
    באופן דומה, מורה טוב יוכל להעזר בלוח החכם בצורה יעילה שתגרום לתלמיד בכיתה לקלוט באופן מוצלח את מה שהמורה מנסה ללמד .
    המסקנה שלי פשוטה, הטכנולוגיה עם כל הכבוד שלי אליה לא מסוגלת לתפוס את מקומו של המורה. מורה טוב מסוגל גם בלי הטכנולוגיה לעשות את הקסם של להביא את התלמיד למקום שאליו המורה רוצה להביאו . הטכנולוגיה יכולה להיות לא יותר מאשר עזר ותו לא.
    אני לא הייתי ממהר לרדוף אחר הטכנולוגיה כדי לגייסה לעזרת המורה. הסיבה העיקרית היא שזה בלתי אפשרי. כל הזמן נוצרים עזרים חדשים. ולוקח זמן כדי להכשיר כוח אדם כדי להכיר את המכשיר ואחרי זה צריך לעבוד כדי לרכוש ניסיון ורק אחרי כן ניתן להגיע לניצולת גבוהה של המכשיר. זה תהליך דיי ארוך של מספר חודשים או שנים.
    נניח שבתקופת ההכשרה של המורה הומצא משהו חדש, מאד מוצלח. האפשרות לרכוש בכל פעם משהו חדש היא בלתי אפשרית כי פשוט אין לזה סוף.
    הלוח החכם הוא עוד טרנד או אופנה שמערכת החינוך אימצה לעצמה וכרגיל רק בעלי האמצעים יוכלו להשתמש כי רק הם יוכלים להרשות לעצמם להתנסות מהבחינה הכספית. רשויות עניות יהססו, התיעצו , התלבטו ולבסוף יחליטו להמתין או לתרומה כספית כדי שיוכלו לרכוש או לאמצעי טכנולוגי מוצלח יותר.
    דב

    השבמחק